Czym jest stres?

Stres jest zjawiskiem biologicznym, stanowi reakcję organizmu na jakiekolwiek stawiane mu wymagania: fizyczne lub psychiczne. Innymi słowy, stresem określa się wszystkie bodźce, które zmieniają stopień gotowości człowieka do działania. Dzięki nim życie nie jest monotonne, krótkotrwały stres jest zjawiskiem mobilizującym, pomaga nam przezwyciężać trudności.
Jeżeli natomiast dociera do nas zbyt wiele bodźców, wówczas zaczynamy odczuwać dyskomfort. Jeżeli wciąż jesteśmy poddawani silnemu oddziaływaniu bodźców, znacząco pogarsza się nasze samopoczucie, zdrowie i wreszcie może dojść do poważnych zaburzeń.

stresObjawy stresu:

Pierwotnym zadaniem stresu była mobilizacja do walki lub ucieczki. To dlatego we krwi podnosi się poziom adrenaliny i kortyzolu, rosną ciśnienie i częstość skurczu serca, rozszerzają się źrenice, skóra blednie i staje się chłodniejsza. Te neurologiczno-hormonalne objawy, które kiedyś potrzebne były przy spotkaniu z dzikim zwierzęciem, są nieprzydatne podczas egzaminu czy rozmowy kwalifikacyjnej.

Żyjemy w czasach "zanieczyszczenia stresem", co niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie.
Nasz przodek miał okazję zestresować się raczej rzadko, my natomiast pochopnie i bezwiednie używamy naszego "auto alarmu" często i w przypadkach błahych, od przypalonego mleka począwszy przez korek na ulicy, na "złym" spojrzeniu szefa skończywszy. Pół biedy, jeśli stresujące wydarzenie ma miejsce raz na jakiś czas. Organizm ma wówczas dość czasu, by "dojść do siebie".

Jeśli jednak zdarza się to często, fizjologiczne objawy (np. podwyższone ciśnienie czy nadmierna potliwość) nie zdążą minąć, zanim organizm stanie przed następnym wyzwaniem. Taki stres okresowy może przerodzić się w najbardziej szkodliwy, przewlekły czyli codzienny. Często nie zauważamy go, bo otacza nas na co dzień. To stres nieudanego małżeństwa, przewlekłej choroby, nie lubianej, męczącej pracy. Bombardowany sygnałami mobilizacji, zestresowany, wyczerpany organizm gorzej radzi sobie z infekcjami, zaczynają się problemy zdrowotne. Nawracające silne przeżycia „stresowe” są traktowane przez naukę jako przyczynę ogromnej liczby chorób psychosomatycznych, do których można zaliczyć m.in. choroby układu krążenia, przewodu pokarmowego, nowotwory, a także depresje, nerwice, lęki, fobie i inne zaburzenia psychiczne.



Stresu nie da się uniknąć i należy zdać sobie sprawę że stres występuje każdego dnia i bez niego nie dałoby się żyć, gdyż działa mobilizująco, pobudza do działania. Zatem nie każdy stres działa negatywnie.

Na początku stres objawia się to spowolnieniem, osoby takie znacznie wolniej wykonują szereg czynności, potem zaczynają się problemy z przekazywaniem i odbiorem informacji, w końcu dochodzi do całkowitej dezorganizacji życia i utracie kontroli nad różnymi sytuacjami.

Skutki stresu:

Długo trwający stres prowadzi do:

• chorób serca;
• zawałów:
• arytmii- zaburzeń rytmu serca;
• nadciśnienia tętniczego;
• choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy;
• wysokiego poziomu cholesterolu we krwi;
• nerwic i depresji;
• bezsenności;
• obniżenia odporności – różnych chorób z tym związanych min. nowotworów;
• zaburzenia cyklu miesięcznego u kobiet;
• zaburzeń erekcji;
• chorób związanych z zaburzeniami Centralnego Układu Nerwowego (tj. Alzheimer, Parkinson itp.)

Skala stresu Holmesa i Rahe

Według skali stresu wg Holmesa i Rahe prawdopodobieństwo zachorowań zależy od sumy punktów w zależności od czynników (wydarzeń życiowych) wywołujących stres.

Gdy suma punktów przekroczy 300, prawdopodobieństwo zachorowania wynosi 80%,
przy sumie między 150 a 299 wynosi 50%,
oraz 30%, gdy suma jest mniejsza od 150.

Tabela sytuacji stresowych i ich odpowiednik w punktach wg Holmesa i Rahe:

Zdarzenie

Ilość punktów

Śmierć współmałżonka
Rozwód
Separacja
Śmierć bliskiego członka rodziny
Więzienie
Uraz lub choroba własna
Zawarcie związku małżeńskiego
Zwolnienie z pracy
Przejście na emeryturę
Choroba w rodzinie
Ciąża
Problemy seksualne
Zmiana sytuacji finansowej
Śmierć bliskiego przyjaciela
Kłopoty z przełożonym

100
73
65
63
63
53
50
47
45
44
40
39
38
37
23

 

Sposoby na stres:

 * Odpowiednie pożywienie = właściwa dieta najlepiej dieta zgodna z grupą krwi i suplementacja
* Więcej ruchu. Ćwiczenia typu pływanie czy kąpiel są najlepszym wyjściem,
   dzięki wodzie, która niesamowicie odpręża !
* Zajmij się swoim hobby lub pracą (oczywiście tylko wtedy gdy jest to twoja pasja) :)

Kliknij i zobacz więcej sposobów jak radzić sobie ze stresem.


Leki psychotropowe, antydepresanty

więcej na temat chemicznych leków psychotropowych i antydepresyjnych,
interakcji, skutków ubocznych  tutaj >>


Naturalne antydepresanty 

Jest szereg naturalnych produktów ziołowych, które mają działanie antydepresyjne nie wywołując żadnych skutków ubocznych, nie uzależniają a jako działanie uboczne- pozytywne to powodują wzmocnienie organizmu i jego odporności.
Takie pozytywne działanie ma dziurawiec, różaniec górski, witamina B, magnez, wapń, witamina E, miłorząb japoński, żeń-szeń.

więcej na temat naturalnych antydepresantów  tutaj >


 

Strona jest własnością Niezależnego Dystrybutora CaliVita International
Informacje umieszczone w tym serwisie służą wyłącznie do celów informacyjno - edukacyjnych, a nie do stawiania diagnozy, rozpoznawania czy sugerowania sposobów traktowania różnych chorób. Stan zdrowia i wszelkie jego zaburzenia winny być konsultowane z właściwymi służbami medycznymi. Nie jest celem wydawcy tego serwisu udzielanie medycznych rad, zalecenie środków bądź branie odpowiedzialności za osoby, które zdecydują się spróbować ich na sobie.